on-page seo

Information og råd til on-page SEO

Google er efterhånden enevældig søgemaskine hersker, både i Danmark og resten af EU. Over 95 % af samtlige søgninger sker ved Google. Det betyder at hvis I ejer en hjemmeside, er det simpelthen en nødvendighed at I fokuserer på SEO. SEO står for Search Engine Optimization, også kaldet Søgemaskineoptimering). Det betyder også at hvis I vælger at ignorere SEO medfører, at jeres hjemmeside ganske simpelt ikke vil blive vist, næsten gang en potentiel kunde, søger direkt på jeres produkter eller services, eller med en frase som er relevant for jer at blive fundet på.

Hvis ikke i søgemaskineoptimerer jeres hjemmeside, svarer det til at der er byggeri foran jeres indgangsdør til forretningen. Det gør det besværligt for kunder både at finde jer og se jeres produkter/services.

Det er derfor nødvendigt at tage Google yderst alvorlig.

Formålet med indlægget er at det forhåbentlig vil give jer en større indsigt i hvordan søgemaskineoptering fungerer, samt nogle tips til hvordan man søgemaskineoptimerer en hjemmeside. Det er nemlig ikke bare lige så nemt at gøre. Det er et bevidst valg fra Google, at gøre det til en langvarig kamp. Umiddelbart er det nærtliggende at tro det nemmeste ville være, hvis Google blot opretter en side der indeholder en udførlig gennemgang af hvordan jeres side vinder Googles kærlighed. Sådan ligger landet dog ikke. Dog kan vi love jer:

Såfremt i eller et bureau implementerer indholdet af denne guide på jeres website, forøges kvaliteten af jeres website, og jeres placeringer ved søgninger vil blive forbedret.

SEO er en lidt speciel skabning, og den bliver konstant udviklet. De tricks der sørgede for en god placering for et par år siden, er ofte decideret skadeligt for en hjemmeside idag. Efter Googles opdateringer , kaldet Penguin og Panda, er der virkeligt sket markante forandringer, ift. hvad Google nu foretrækker og hvad der betragtes som værende decideret skidt at gøre.

Det er derfor yderst vigtigt, at I er kritiske overfor hvad I læser. Hvis i f.eks. læser et indlæg der er et par år gammelt, skal I være virkelig kritiske ift. hvis artiklen har få måneder på bagen. Vi forsøger derfor at opdatere denne guide løbende, så vores tips er nogle som er brugbare den dag i læser dem.

I dette indlæg vil der også være forslag til hvordan I, i praksis implementerer det hele i WordPress. Vi hr valgt at bruge WordPress som eksempel, da denne oftest bliver brugt af selvstændige og mindre virksomheder, som ikke har et webbureau til at klare ærterne for sig. Hvis I allerede har en solid grundviden indenfor SEO, kan I uden tvivl springe nogle emner over. Derfor har vi valgt at lave en indholdsfortegnelse, som I kan bruge til at finde lige præcis det indhold, som måtte være interessant for jer. Hvis der skulle være ord som er uforståelige, har vi tilføjet en oversigt til slut over fagudtryk og lign.

I denne artikel er der udelukkende råd og tips omkring on-page optimering. (Derfor er der ikke info om linkbuilding og lign.). Hvis I bruger WordPress og ønsker råd til optimering af denne, er det vigtigt at I har installeret et plugin der hedder WordPress SEO by Yoast. Mange referencer i teksten er til netop dette plugin. I guiden vil vi også gennemgå, hvor vi anbefaler at I sætter visse ting op i plugin’et.

Vi kommer forbi disse emner:

  • Søgeordsanalyse
  • On-Page SEO
  • To www or not to www?
  • Permalinks struktur
  • Title tag
  • Meta Beskrivelse
  • Billedeoptimering
  • Sitemaps
  • Struktur for header
  • Brugen af brødkrummer
  • Responsivt og mobilvenligt design
  • Optimering af hastighed
  • Duplikeret indhold
  • Andre optimeringsmåder
  • Fagudtryk

Søgeordsanalyse

En søgeordsanalyse betragtes som et yderst vigtigt punkt for søgemaskineoptimering og er uden tvivl noget af det første I skal gå igang med, medmindre I allerede har fået det gjort. En søgeordsanalyse betyder at I skal finde lige præcis de forskellige søgeord som jeres målgruppe indtaster, når de gerne vil finde en side eller virksomhed som jeres. Lad os nu sige at i f.eks. sælger sneaker fra jeres webshop, og at I derfor selvfølgelig gerne vil have en fornuftig placering, når potentielle kunder søger efter ”Sneakers” på Google.

Der er mange forskellige måder til hvordan I kan finde de søgeord der er relevante for jer. Herunder er en simpel og “overfladisk” metode at lave søgeordsanalyse på.

Ubersuggest

Der findes mange værktøjer til at finde de bedste søgeord, et rigtig godt værktøj man kan bruge er dog Ubersuggest. Det eneste I skal, er at bruge de indstillinger for sprog i foretrækker, også skrive et de søgeord I finder relevante, i feltet ovenfor. Hvis vi f.eks. tager udgangspunkt i en webshop, som sælger sneakers til danske kunder.

Ubersuggest

Herefter vil der komme mange forskellige forslag til forskellige søgeord, som måske er relevante for jeres hjemmeside. Hvis I finder et søgeord der er interessant, skal I blot trykke til venstre i den tomme boks.

Når I har valgt de relevante søgeord, kan I trykke på “keywords selected”. Her vil alle de valgte søgeord være. Derfra kan I vælge om I vil se dem som tekst, hvorfra I kan kopiere dem, eller om I vil downloade dem. Hvis I vælger at downloade dem, vil de blive hentet som en Excel fil. Det bedste vi være at se dem som tekst og kopiere dem, da I ellers vil skulle rette i Excel filen før den kan bruges.

Ubersuggest søgeord

Det er så disse søgeord som I skal bruge på senere tidspunkt.

Google’s Keyword Planner

Hvis I tidligere har beskæftiget jer med SEO, har I nok allerede kendskab til Google Keyword Planner. Keyword Planner er et rigtig fint værktøj, som bruges til at få information om jeres forskellige søgeord. I kan bruge det på 2 måder:
Enten kan I indsætte de søgeord I har kopieret fra Ubbersuggest, og få en oversigt over hvor mange søgninger der er på disse i måneden Dette giver et godt billede af om det er søgeord I skal fokusere på eller ej. Der er ingen grund til at bruge en masse energi på søgeord, som kun har 20 søgninger I måneden.

Eller, i stedet for at lave en analyse af alle de søgeord som I fandt via Ubersuggest, kan i istedet lave en analyse af de hjemmesider, der ligger i toppen ved søgninger på de fundne søgeord. Hvis vi f.eks prøver at indtaste et af jeres fundne søgeord i Google – lad os prøve med ”Sneakers mænd” i dette tilfælde.

Sneakers mænd Google søgning

Herefter indtaster I så URL adressen fra det søgeresultat der først kommer op (Her er det sportsmasters, da de øverste er betalte Google AdWords annoncer) i boksen for destinationssiden i Google’s Keyword Planner.

Sportsmaster Keyword Planner

Herefter trykker I på “Få idéer” > “Søgeordsidéer”.

Søgeideer for Sportsmaster på Keyword Planner

Her bliver så vist præcis de søgeord, der bliver brugt på den indtastede hjemmeside bruger. Dette gentager I så for hver side der er på første side på Google, på jeres søgeord. Det er helt sikkert at der også være nogle enkelte søgeord, som bestemt ikke er relevante for jer, men I vil uden tvivl også finde nogle rigtig gode og ikke mindst relevante søgeord til jeres søgemaskineoptimering.

Der findes et utal af forskellige andre værktøjer som I også kan drage nytte af, til at finde de søgeord som passer bedst til jer. Det er blot at søge på Google efter søgeords værktøjer eller “keyword tools”, så kommer de frem i et næsten uendelig antal.

Månedlige søgninger og konkurrence på søgeord

Det er blevet tid til, at I skal undersøge hvor mange søgninger der er på jeres valgte søgeord i måneden. Ydermere skal I kigge på  hvad konkurrencen er på dem. Begge disse variabler kan ses i Google Keyword Planner. I skal dog være opmærksomme på, at når vi taler om “konkurrence” i Keyword Planner menes der, hvor mange Google Adwords kunder som konkurrerer på netop disse søgeord. Det giver dog ikke nødvendigvis et perfekt billede af om det er hårdt/nemt at ende med god placering på det valgte søgeord.

Derfor skal vi lave en mere konkret analyse af hvordan konkurrencen er, det kigger vi på senere.

Sportsmaster konkurrence på søgeord

I skal dog også være opmærksomme på, at de søgninger pr. måned der er vist i Keyword Planner aldrig er det helt præcise antal søgninger, men et anslået tal. Jo højere antal søgninger der er pr. måned, jo bedre; dog skal I have i ménte, at det skal være et relevant søgeord. I må for guds skyld ikke kun vælge et søgeord, alene fordi der foretages rigtig mange søgninger. Det skal være fordi det er søgeord der er relevante for jeres hjemmeside og produkter/services.

De søgeord, hvor der er mange søgninger pr. måned – mange gange også er de søgeord, hvor der er rigtig stor konkurrence på at ligge øverst. Dvs. at der er mange forskellige virksomheder, der gerne vil ligge øverst, på det specifikke søgeord. Det betyder at man er nødt til at tage et kig på de søgeresultater, som der kommer i toppen ved søgninger på et bestemt søgeord, for at kunne analysere konkurrenterne.

Fremgangsmåder

Eksempel på fremgangsmåder I kan bruge:

  1. Når I via den tidligere viste metode (med Ubersuggest & Keyword Planner) har fundet de søgeord som er relevante for jer, skal I skrive dem ind i Keyword Planner
  2. Søg derefter i Google efter: “Søgeordet”. Vi bruger: ”Sneakers mænd”
  3. Nu analyserer I de forskellige resultater efter parametre, det kan være feks. PageRank. I kan nemt gøre det via f.eks. SEOquake. SEOquake er et værktøj som ved hvert enkelt søgeresultat, vises alle de forskellige parametre.

Sneakers mænd søgning

Når I søger på “sneakers mænd” kan I hurtigt se, at I vil komme til at skulle konkurrere med store hjemmesider. Derfor vil det desværre nok være spild af energi og ressourser, at prøve begynder at konkurrere med konkurrenter der er så store, om søgeordet “sneakers mænd”. Derfor anbefaler vi i sådan en situation, at I finder nogle søgeord der er mindre konkurrenceprægede, det kan f.eks. være ”Billige fede sneakers mænd”.

Billige fede sneakers mænd søgning

På “billige fede sneakers mænd” er der meget mindre konkurrence, og med kun 150 månedlige søgning i Google, vil det som udgangspunkt være et bedre søgeord at bruge.

Søgeord i indholdet på jeres side

De søgeord som I har fundet, skal selvfølgelig også indgå i teksten på jeres hjemmeside. Vi har her et par råd til dette:

  • Prøv at forsøg at skrive de mest vigtigste søgeord, helt i starten/øverst på jeres side/indlæg. Hvis det er muligt, men ser unaturligt ud, skal det I vente med søgeordet til længere nede på siden.
  • De søgeord I ser som værende jeres vigtigste, skal indgå i jeres title tag (forklaring på ordet title tag kommer senere), samt helst tættest muligt på begyndelsen af jeres title tag (Det er vigtigt at det fremkommer naturligt)
  • Hvis det er muligt, så inkluder jeres søgeord i H1, H2 eller H3 tags – (Vi forklarer hvad H/header tags er senere)
  • Forsøg så vidt muligt at få jeres søgeord i URL’en. Fx voreshjemmeside.dk/billige-sneakers, hvis ”Billige Sneakers” er det som I ønsker at optimere jeres hjemmeside i forhold til.

Det er vigtigt at I husker, at indholdet er lavet for jeres brugere, og søgemaskinerne. Hvis jeres vigtigste søgeord er i starten af jeres title tag, men det ser unaturligt ud, så find et andet sted til det.

Hvis I bruger WordPress, kan det plugin der hedder “WordPress SEO by Yoast” lave analyser, som viser om I har husket jeres vigtigste søgeord i første de korrekter steder. Blot skriv jeres vigtigste søgeord for den pågældende side i ”Fokus Søgeord”.

Yoast fokus søgeord

Herefter kan I nedenfor se en Side Analyse. Der vil I se, om der mangler at blive optimere noget på siden.

Yoast analyse

Husk dog at man ikke skal følge rådene ukritisk. Det er vigtigt at man ikke prøver på at overoptimerer siderne. Det er som sagt vigtigt at huske på at man skal skrive til sine brugere, ikke til søgemaskinerne.

On-Page SEO

Tiden er kommet til at optimere på jeres hjemmeside. On-page SEO er noget af det første I skal kigge på (Med on-page menes der optimeringen I kan foretage på selve siden/domænet). On-Page SEO er super vigtigt, ift. positionering i søgeresultaterne på Google. I skal gerne i toppen på de søgeord I vil ranke på, det er derfor er det meget vigtigt, at I får optimeret jeres on-page seo.

To www or not to www?

Noget af det I skal starte med at tænke over, er om I gerne vil have jeres side til at redirecte til”jereshjemmeside.dk” eller ”www.jereshjemmeside.dk”. Det betyder at hvis I f.eks. vælger at redirecte til ”jereshjemmeside.dk”, vil de potentielle kunder der skriver ”www.jereshjemmeside.dk” blive sendt til ”jereshjemmeside.dk”.

Det er vigtigt at tænke over, da www.jereshjemmeside.dk er et underdomæne/subdomæne til jereshjemmeside.dk. Dvs. at hvis ikke I redirecter, vil I ikke få “linkjuice”, når andre linker til www.jereshjemmeside.dk, da det er et subdomæne til jereshjemmeside.dk. Redirecter i f.eks fra www.jereshjemmeside.dk til jereshjemmeside.dk, vil I få overført linkjuicen til jeres side, selvom nogen linker til www.jereshjemmeside.dk.

Et redirect kan desværre ikk overføre al linkjuice (kun ca. 90 – 99 %). Vi anbefaler derfor at I prøve så vidt muligt at vælge den løsning (ikke-www eller www) som I umiddelbart tror at I vil modtage flest links til.

Bruger I WordPress, kan I dog hurtigt skifte dette. I skal blot gå til IndstillingerGenerelt. Der skriver I enten http://www.jereshjemmeside.dk eller http://jereshjemmeside.dk.

Url indstillinger

Hvis I ikke bruger WordPress, er der en hel masse guides som beskriver, hvordan I kan ændre det. Prøv f.eks. at søge  efter”redirect non www. to www” eller”redirect www. to non www” på Google.

Permalinks struktur

Permalink struktur er et andet og meget vigtig ting. Hvis I har en ordentlig permalink struktur, vil det hjælpe Google og jeres besøgende, til nemmere at tilgå jeres sider og indlæg.
Vi har samlet et par råd her:

  • URL’en skal forklare hvad siden handler om. Som et eksempel vil jereshjemmeside.dk/sneakers give en meget bedre beskrivelse af hvad der er på siden, end jereshjemmeside.dk/?hr5kk
  • Hvis det er muligt bør I helst inkludere et søgeord i url’en – det skal dog se naturligt ud
  • I bør altid separere jeres søgeord med en bindestreg. F.eks. jereshjemmeside.dk/sko-mænd-sneakers i stedet for at det er i ét samlet ord, jereshjemmeside.dk/skomændsneakers eller med en understreg, jereshjemmeside.dk/sko_mænd_sneakers.

Hvis I bruger WordPress kan I nemt forbedre jeres permalink struktur. I skal blot gå til Indstillinger > Permanente links. Normalt vil den stå på ”Klar”, det bør I lave om til ”Navn på indlæg”.

permalinkindstillinger

Forkort URL

Søgemaskinerne er bestemt ikke tolerante overfor lange URLs,. Det kan f.eks. være jereshjemmeside.dk/sko-til-mænd-sneakers-adidas-originals-grønne-str43/. Det er derfor at foretrække at forkorte dem, i det sidste eksempel til jereshjemmeside.dk/sko-mænd-sneakers/. Altså med kun de vigtigste søgeord tilbage. Vi anbefaler ikke at have ord som ”til, at, med, din” og lignende, til at indgå i jeres URL.

I kan I WordPress nemt og hurtigt gøre det manuelt, under hver enkel indlæg og side. I kan gøre dette ved at trykke på “Rediger” ved siden af “Permanent link” ved overskriften.

Forkort url

Title tags

Title tag (bliver også kaldt for SEO titel) er uden tvivl en af de vigtigste on-page SEO faktorer.  Har I et ønske om at ville ranke højt i søgeresultater, er title tags derfor et vigtigt sted at fokusere. I kender allerede title tags, måske uden at vide det. Title tag er nemlig den titel der bliver vist i søgeresultatet. I eksemplet ser I , at BT’s title tag er ”BT nyheder, kendte, sport, krimi, kongelige og politik | www.bt.dk”.

BT sidetitel

Tips og råd

Her er nogle tips som vi anbefaler at i følger:

  • Brug helst ikke ord som “Forside” eller andre ord som ikke beskriver indholdet på siden. Title tagget skal uddybe, hvad den potentielle kunde (og Google), kan forvente at se når du kommer ind på siden.
  • Det vigtigste søgeord for indholdet på siden skal være inkluderet i title tagget, og hvis muligt i starten. Men søgeordet skal maks. nævnes én gang. Dog er det helt ok at bruge flere variationer (ental eller flertal) samt synonymer. Vi anbefaler derfor at i stedet for, at title tagget hedder “Billige Trøjer – Her finder du billige trøjer” (hvor “billige sneakers” nævnes flere gange), så ændre det til f.eks. “Billige Trøjer – Her finder du din nye trøje” (billige nævnes én gang, og der bruges en variation i form af trøjer/trøje).
  • Indholdet på siden skal afspejle title tagget. Hvis den ikke gør, vil folk bounce tilbage til søgeresultaterne og i stedet klikke på et andet søgeresultat, og det såkaldte bounce kan søgemaskiner altså registrere. Det vil have en negativ påvirkning på jeres placering i søgeresultaterne. Det duer selvsagt ikke, at I skriver “Oksemørbrad – de 20 bedste opskrifter” (og gerne vil ranke på “Oksemørbrad), hvis I så ikke inkluderer “Oksemørbrad” i teksten, eller at indholdet overhovedet ikke omhandler Oksemørbrad.

Vigtigt: Hav altid fokus på brugeroplevelsen med jeres title tag. Hvis ikke det giver nogen mening at jeres vigtigste søgeord er i starten af titlen, så skal I ikke have dem der. I vil altid få en markant højere CTR(click-through-rate), med et interessant og brugervenlig title tag. Derfor, overvej altid om I selv ville trykke på jeres søgeresultat, hvis nu det var jer selv der søgte efter det anvendte søgeord. Hvis I hellere vil trykke på en af de andre, er det et tegn på at I skal lave jeres egen om.

I kan nemt og hurtigt via Yoast’s SEO plugin redigere title tagget. Hvis I har Yoast SEO aktiveret, kan I under hver side, artikel mm. som I redigerer, være i stand til at kunne skrive jeres title tag.

Det er vigtigt at I for alle de forskellige sider, indlæg mm. som bliver indekseret, skriver et unik title tag. Duplikerede title tags er bestemt ikke noget søgemaskiner sætter pris på.

Meta Beskrivelse

Meta Beskrivelse er den beskrivelse som I ser under jeres title tag i søgeresultaterne. Beskrivelsen vil blive vist i søgeresultaterne, hvis den er relevant ift. til det der søges efter. Så hvis I søger efter “On-Page SEO”, så viser Google vores meta beskrivelse for denne side, fordi at de vurderer den giver mening ift. det brugte søgeord.

Meta beskrivelse L.O.M. Partners

Søger I efter en søgefrase eller søgeord, som ikke er inkluderet meta beskrivelsen, men i stedet er en del af teksten – fx “Hvis I ikke får nok henvendelser på jeres hjemmeside” – viser Google en helt anden meta beskrivelse. Det gør de fordi at de da vurderer, at den er mere relevant ift. den brugte søgefrase eller søgeord.

Meta beskrivelse 2 L.O.M. Partners

Selvom Google måske ikke viser jeres meta beskrivelse hver gang, må I ikke glemme eller undlade at udfylde jeres meta description med kvalitets indhold. For hvis ikke I gør det, vil søgemaskinerne selv indsætte noget tekst fra jeres side, og bruge det som meta beskrivelse. Det virker sjældent godt, samt vil ofte have en decideret negativ indflydelse på jeres CTR(click-through-rate). Billedet nedenfor er et rigtigt godt eksempel på hvor galt det kan gå.

Ingen meta beskrivelse

Meta beskrivelse har ikke nogen direkte indflydelse på SEO, men fordi at det har mulighed for at påvirke jeres CTR (hvilket billedet er et rigtigt godt eksempel på), vil det have en indirekte indflydelse. Det er derfor meget vigtigt, at I udfylder en god og lokkende meta beskrivelse for alle jeres sider.

Tips og råd

Meta Beskrivelsen skal gerne være en kort forklaring af af sidens indhold, og det skal ses som en form for appetizer, som skal lokke potentielle kunder til at ville se mere.

Her er der et par råd:

  • Jeres Meta Beskrivelse skal være helt unik
  • Meta Beskrivelsen må ca. højst være 150 tegn (tag dog forbehold for, at søgemaskiner bruger pixels til at måle, men 150 tegn er en god ca. måling)
  • Inkluder jeres vigtigste søgeord i jeres Meta Beskrivelse. Fordelen ved dette er, at når potentielle kunder søger efter dette søgeord, (f.eks. søgemaskineoptimering), så vil søgemaskiner markere “søgemaskineoptimering” med fed i meta beskrivelsen, hvilket vil øge jeres CTR.
  • Det er vigtigt at I skriver en tillokkende og interessant tekst, som er interessant for potentielle kunder at trykke på. Her er det igen rigtigt vigtigt, at I skriver indholdet til brugerne, ikke til Google.

Billedeoptimering

Billedeoptimering ser vi desværre ofte som værende en undervurderet del af søgemaskineoptimering. Der er rigtig mange fordele ved at optimere jeres billeder. Google vil simpelthen elske jer for, at I har valgt at optimeret jeres billeder. Det vil også kunne resultere i flere besøgende, når potentielle kunder finder jeres billeder via f.eks. en billedsøgning på søgemaskinerne.

Billeder af høj kvalitet er vigtige!

Inden I begynder at optimerer jeres billeder, vil vi lige benytte os af lejligheden til at understrege hvor vigtigt det er, at I bruger billeder af høj kvalitet på jeres side. Hvis I har kvalitetsbilleder øger I brugervenligheden for jeres besøgende. Hvis I vælger at bruge mindre gode eller decideret dårlige billeder, skal I måske genoverveje jeres billeder, og se om ikke I kan finde nogle der er af højere kvalitet. Men spørgsmålet er hvor I finder de gode billeder.

Der findes mange hjemmesider, hvor I for et forholdsvis fornuftigt beløb, kan købe kvalitetsbilleder (Vi må lige slå fast, at det ikke er duplikeret indhold, at bruge almindeligt tilgængelige købe billeder, selvom mange andre sider måske også bruger dem. Definition på duplicate content kommer lidt senere.
Her er 2 fornuftige sider hvor I kan købe kvalitets billeder:

Det er vigtigt, at I kun har billeder på jeres side, som I har tilladelse til at bruge. Hvis I bruger billeder I ikke har rettighederne til, vil ejeren af disse rettigheder kunne retsforfølge jer. Derfor bør I kun bruge billeder som er til fri benyttelse, eller som I har købt.

Optimering af jeres billeder

Der er flere måder at optimere jeres billeder på, så Google kan læse sig frem til hvad der er på billedet.

I kan ændre filnavnet

Det er ofte en god ide at omdøbe jeres billeder. Det duer ikke er billedet f.eks. hedder ’iStock_534534534NWS.png. I sådanne tilfælde skal I ændre teksten til noget der beskriver indholdet på billedet. Hvis jeres billede f.eks. er et par grønne Adidas sneakers, skal jeres billede hedde noget i stil med ”grønne-adidas-sneakers.png” (husk at brug bindestreg, underscore er ikke værdsat af Google).

Alt-tekst

Alt-tekst hjælper bla. Google til at finde ud af, hvad billedet egentlig forstiller og er derfor meget vigtig information.

WordPress

I WordPress kan I hurtigt og nemt tilføje alt-teksten. Gå ind i jeres Mediebibliotek, vælg billede. Gå lidt ned på siden indtil feltet Alternativ tekst kommer, her kan I skrive jeres alt-tekst til billedet.

Alt tekst billede

Dette skal gøres for hvert enkelt billede. Er tiden ikke til dette, kan I installere det plugin der hedder SEO Friendly Images. Det sørger helt automatisk for at tilføje titlen på billedet, til billedets alt-tekst.

Sitemaps

Der findes grundlæggende to forskellige slags sitemap. Det er HTML og XML sitemap. HTML sitemap er lavet til, at jeres besøgende kan få et overblik over alle jeres sider, mens et XML sitemap er en XML-fil. Denne fil indeholder en liste over de URL’s der findes på jeres site. Det er kun søgemaskiner som kan bruge det til at få et overblik over alle siderne på jeres site.

HTML sitemaps

HTML Sitemap er oftest en rigtig god ide at bruge. HTML Sitemap hjælper både jeres potentielle kunder og søgemaskiner. Potentielle kunder og søgemaskinerne kan via jeres HTML Sitemap finde al jeres indhold. Det bidrager også positivt til den interne linkstruktur på jeres side, så et HTML Sitemap er derfor et must!

Der findes mange plugins til WordPress der kan lave sitemaps, f.eks. Kwayy HTML Sitemap. I nogle temaer kan man endda vælge en sitemap skabelon.

Struktur for header

Header struktur (H1, H2 osv) er desværre også ofte et overset emne hos mindre virksomheder. Headere bruges til at fortælle hvilke overskrifter, der er jeres vigtigste.

Der 3 ting, som det er godt at kende til mht. headere

  • H1 tag er den overskrift på jeres side, som er den vigtigste. Herefter kommer de i rækkefølge: H2, H3, H4, H5 og H6.
  • Vi anbefaler på det kraftigste at der kun en H1 pr. side (det er meget vigtigt, at I tjekker om der er et H1 i jeres sidenavn eller logo, da dette er en del af mange WordPress temaer.
  • De forskellige headere skal indholde jeres vigtigste og mest relevante søgeord.

Da sider ofte har forskellig opbygning, skal headerne så vidt muligt altid bruges forskelligt. Nedenunder er det vist, hvordan vi anbefaler at I skal opsætte headere på de mest almindelige typer sider. Dette være sig forside, kategoriarkiv og side/indlæg.

På forsiden

  • H1: Dette er jeres første vigtige overskrift på forsiden (det kan være en titel i et slideshow, jeres webshops navn (hvis det er en webshop) eller lignende)
  • H2: Bruges til jeres næst vigtigste overskrifter
  • H3: Bruges til jeres tredje mest vigtige overskrifter
  • H4: Bruges oftest til overskrifter på f.eks. widgets.

H5 og H6 er som udgangspunkt ikke nødvendige at bruge.

I Indlæg og/eller sider

  • H1: Jeres indlægs og/eller side overskrift
  • H2: Bruges til underoverskrifter i teksten
  • H3: Bruges til under-under-overskrifter i teksten
  • H4: Bruges til overskriften på widgets.

H5 og H6 er som udgangspunkt ikke nødvendige at bruge, med mindre der er tale om et langt og dybdegående indlæg, hvor under-under-under-overskrifter er nødvendige.

Brugen af brødkrummer

Brødkrummer bruges til at vise potentielle kunder og søgemaskiner, hvilket niveau på jeres side de er på. Brødkrummer viser jeres sides hierarki. Nedenstående billede viser hvordan en stor side som Walmart bruger brødkrummer.

Brødkrummer Walmart

At en besøgende kommer til jeres side, fra søgeresultaterne, og landingssiden er dybt nede i jeres hjemmesidens hierarki, sker ret ofte. Her viser den ovenstående brødkrumme hurtigt den potentielle kunde, hvor dybt inde i siden hieraki at vedkommende befinder sig på (søgemaskinerne er også glade for brødkrummer, som guide til dybden på siden). Brødkrummen styrker både jere interne linkstruktur giver højere brugervenlighed for potentielle kunder. Udtrykket brødkrumme kommer faktisk fra eventyret om Hans og Grethe.

Responsivt og mobilvenligt design

Da rigtig mange idag bruger mobile enheder, som f.eks. tablets og smartphones, er det nødvendigt at disse kan vise jeres side, uden at det går ud over brugervenligheden. Google bekræfter at søgevolumen fra mobile enheder overstiger søgevolumen fra laptops/pc’ere. Det er derfor vigtigt, at jeres hjemmeside fungerer korrekt og funktionelt på mobile enheder. Det er både vigtig for jeres sides brugervenlighed (og derved konvertering fra potentiel kunde til kunde) og for jeres. SEO.
Med det tænker vi bla. på

  • Brugeradfærd. Google vil kun sende sine brugere hen til de rigtige sider. Så hvis en person kommer ind på jeres side, og hurtigt vender tilbage til søgeresultatet, er det noget der bliver registreret og er et dårligt signal. Det giver selvsagt en negativ påvirkning af jeres placeringer i søgeresultaterne.
    Hvis I har en side hvor mobile enheder ikke viser siden korrekt, vil ca. 83 % af jeres mobile besøgende gå tilbage til søgeresultatet, og trykke sig videre til en ny sider hos jeres konkurrenter, der viser sidens indhold korrekt. Jeres bounce rate vil stige betragteligt ved besøg fra mobile enheder, og jeres rankings vil falde.
  • Rankings ved søgninger fra mobile enheder.
    Google har konkluderet, at sider der kan tilgås korrekt fra mobile enheder, vil ranke højere i søgeresultaterne, ift. hjemmesider der ikke er optimeret til mobile enheder. Med den store mængde brugere af mobile enheder, har det altså stor betydning for både jeres besøgsantal og omsætning.

Hvordan laver vi vores site til både computere og mobile enheder?

Der er to måder I kan lave jeres site mobilvenligt. I kan lave en decideret mobilversion af jeres site, som bliver vist når folk besøger siden fra en mobil enhed (f.eks. har DBA, m.dba.dk). Den anden (og mest brugte) måde, er at tilføje responsivt design. Responsivt design betyder at jeres hjemmeside ændrer sig automatisk til den skærmstørrelse som jeres besøgende bruger. Det betyder, at alle uanset enhed (smartphone, tablet mv.) kan se jeres hjemmeside som den skal.

Optimering af hastighed

Jeres sides hastighed har påvirker både jeres placering i søgeresultaterne, men i høj grad også jeres sides brugervenlighed. Google har udtalt at hastigheden for hvor hurtigt siden hentes, har en stor indflydelse på jeres positionering i søgeresultaterne.

Bruger I WordPress kan I især forbedre jeres sides hastighed, ved at bruge et Cache plugin. Vi anbefaler W3 Total Cache og  WP Super Cache. Det bedste plugin til at øge hastigheden på jeres side er W3 Total Cache, men W3 er uden tvivl også det mest avancerede. For de fleste vil det være for avanceret et plugin at opsætte.

Er I ikke villige til at kaste jer ud i det, anbefaler vi WP Super Cache, da det er meget enklere.

Hvis I ønsker at jeres side skal hentes endnu hurtigere, er der også andre ting I kan gøre.

Minimere HTTP anmodninger

Når potentielle kunder besøger jeres side, skal browseren anmode om de filer der skal vises. Det er bla. Javascript, CSS filer og billeder. Jo flere filer, jo langsommere vil siden være. For at formindske antallet af disse HTTP anmodninger, kan I f.eks minimere antallet af jeres plugins. Hvis der er plugins som i stedet kan indsættes direkte i koderne, eller plugins som I egentlig ikke har behov for, så få dem implementeret i koderne eller slettet. Har I plugins som er deaktiverede og som ikke bruges, så slet dem. Hvis I gerne vil tjekke op på hvilket plugins som bruger allerflest ressourcer, kan I bruge pluginet P3 (Plugin Performance Profile) til dette.

Content Delivery Network (CDN)

Content Delivery Network (CDN) kan også bruges til at øge hastigheden på jeres side. Et Content Delivery Network tager alle jeres statiske sider (Javascript, CSS, billeder mm.) og lader besøgende downloade det fra en server der er placeret så tæt på dem som muligt. Idet der både er gratis og betalende services, er der her en liste over 14 Content Delivery Network.

Komprimering af billeder der fylder alt for meget

Mange uploader billeder som fylder meget mere end, hvad der er nødvendigt. Det øger loadings tiden utroligt meget. Derfor bør I sikre at jeres billeder er komprimeret til den lavest mulige (men stadig i god kvalitet) størrelse, inden I uploader det på jeres side.

Database optimering

Jeres database kan med garanti trænge til at blive ryddet op én gang i mellem. Når det sker vil I se at det kan forbedre loading tiden. Der findes forskellige plugins I kan bruge, vi anbefaler WP-Optimize. Det tager ikke mere end 2 min. at bruge og er simpelt bygget op.

Duplikeret Indhold

Duplikeret indhold (Duplicate content) er når det samme indhold er på flere sider. Dette betyder at søgemaskiner så har svært ved at finde ud af helt præcist, hvilken side der er den oprindelige, og derved hvilke side der skal ranke.

WordPress er desværre lidt for god til at lave duplikeret indhold, da de samme artikler fra starten ofte forekommer både på Forsiden, Kategorier, Forfattersiden mv. Mange af disse duplikeret indholds problemer kan I løse med Yoast’s plugin.

Det gøres ved at de-indeksere både subpages og archives. For at gøre det skal I gå til “SEO” og “Titles & Metas”. Her afkrydser I feltet ”Noindex subpages or archives”.

Duplikeret indhold

Efterfølgende skal I gå til “Taxonomies” og afkrydser de samme felter, som er vist på billedet her:

Avanceret SEO

Hvis I kun har få indlæg på jeres side, anbefaler vi at I også de-indeksere jeres kategorier. Har I mange indlæg kan I indeksere dem, uden det skaber problemer for søgemaskinerne med duplikeret indhold.

Hvis i bruger Tags skal I de-indeksere dem (eller i hvert fald bruge dem i et meget lille omfang). Hvis ikke I gør det, kan det resultere i store problemer med duplikeret indhold. Vi anbefaler dog ikke at bruge Tags. 

Herefter skal I gå til “Andet”, og indstille det så det er ligesom på billedet.

Duplikeret indhold Yoast

Afhængig af jeres tema, kan I også have andre “Indlæg typer” eller “Taxonomies”, som fx “Portfolio Categories”, “Gallery”, som ligeså er en fordel at de-indeksere.

Andre optimeringsmåder

Hvis I har styr på de forrige ting, er I godt rustet på til det grundlæggende on-page SEO.
Vi har dog lidt ekstra råd, som vi anbefaler at I kigger på også.

Døde links

Ved død link forstås links som linker til en side, som ikke længere findes. Det kan både være udgående og interne links. Det er hverken godt for jeres potentielle kunder, eller søgemaskinerne. Potentielle kunder bliver irriteret over, at I linker til en side som ikke findes. Og det er bestemt heller ikke noget positivt tegn til søgemaskinerne, at I har døde links.

Bruger I WordPress, anbefaler vi at bruge plugin’et Broken Link Checker, til at søge efter døde links. Bruger I ikke WordPress, vil en Google søgning på “Broken Link Checker” hurtigt give jer en liste over plugins eller online værktøjer I kan bruge.

Udgående links

Vi hører ofte at man skulle miste PageRank ved udgående links. Det er dog en  udbredt misforståelse. Det er helt korrekt, at I viderefører Pagerank, men I mister den ikke ved udgående links. F.eks. har I en side med Pagerank 5 og indeholder 5 links. Da vil de sider som I linker til, dele værdien af den Pagerank jeres side har (altså 5 divideret med 5 her). Jeres side mister ikke Pagerank, dens Pagerank vil stadig være 5.

Det kan dog skade jer at linke til spam/pornosider eller lignende sider af meget lav kvalitet. Søgemaskinerne bryder sig bestemt ikke om det. På samme tid kan links til autoritære og relevante sider have en rigtig positiv effekt. Søgemaskinerne kan både nemmere identificere hvad jeres sides emne er, men det øger også jeres sides kvalitet og tillid, set fra Google øjne.

Det betyder selvfølgelig ikke at I bare for at have udgående links, begynder at fylde jeres sider og artikler med udgående links til store sider som f.eks. Wikipedia og Facebook. I skal kun linke ud, hvis det har relevans for jeres potentielle kunder.

Interne links

Ligesom det er en god ide at linke til andre relevante hjemmesider, er det også en god ide at linke internt, til andre relevante sider på jeres site. Det gør det for det første nemmere for søgebots at crawle jeres side, og det er en god måde at sprede linkjuice rundt til de forskellige sider. Samtidig hjælper det søgemaskiner til at finde ud af, hvad jeres indhold handler om.

Do-follow/No-follow

Desvære bruger nogle temaer fra starten No-follow links til interne links og til sociale medier. Hvis jeres tema gør det, skal I ændre det til Do-follow links. Hvis I har no-follow ved jeres sociale og interne links, siger I faktisk til søgemaskinerne, at I ikke anbefaler dem jeres andre sider eller jeres sociale medier.

Hvis I bruger Google Chrome er det muligt hurtigt at tjekke om I har no-follow på jeres sociale og interne links. Hvis I højreklikker på et tilfældigt internt link på jeres side, trykker på ”Vis detajler om elementet” og derefter kigger I nede i koderne, kan I se om der er tilføjet et no-follow tag.

Uden no-follow tag:

<a href="http://wordpress.org/extend/plugins/p3-profiler/" target="_blank">
P3 (Plugin Perfomance Profiler)</a>

Med no-follow tag:

<a href="http://wordpress.org/extend/plugins/p3-profiler/" target="_blank" 
rel="nofollow">P3 (Plugin Perfomance Profiler)</a>

Hvis der er et no-follow tag, skal I rette det i koderne. Samme metode kan bruges når I skal tjekke jeres sociale ikoner.

Fagudtryk

I artiklen er der brugt nogle fagudtryk. Her er en liste, hvis I ikke er helt sikker på hvad de betyder:

  • On-Page SEO: On-Page er søgemaskineoptimering som I kan lave på siden. Altså en optimering af på jeres egen side.
  • Off-Page SEO: Off-Page SEO er den søgemaskineoptimering I kan lave uden for jeres egen side. Det er bland andet indgående links, sociale medier mm.
  • CTR: CTR fortæller, hvor mange der har klikket på et link, i forhold til antallet af visninger (det kaldes klikrate på dansk). Hvis I f.eks har en CTR på 8 % betyder det, at 8 ud af 100 der har set jeres link, rent faktisk har klikket på det.
  • Bounce: Med bounce mener der når brugere forlader en side, uden at have set andre sider. I forbindelse med SEO kan det have en negativt effekt, hvis en besøgende fra søgeresultatet går til jeres side, men hurtigt klikker tilbage til søgeresultatet, for herefter vælger en anden side (det fortæller søgemaskinerne, at jeres site ikke er relevant for det brugte søgeord).
  • Redirect: En redirect bruges til at fortælle søgemaskiner, at en URL adresse er permanent blevet flyttet. Det kan være fordi den gamle side ikke længere eksisterer. Ved at gøre det kan man tage styrken med fra en gammel side og over til en ny. Dette vil bla. være Page Strenght og PageRank.
  • Linkjuice: Linkjuice bruges som udtryk for den værdi et link giver til det website der linkes til. Mængden af linkjuice der følger med linket afhænger til dels af, hvor relevant linket er og hvor meget linkjuice det website der linker fra selv har.
  • PageRank: PageRank er den værdi, som tildeles enhver indekseret side i Googles søgeresultater. Den er bl.a. baseret på antallet af indgående links.
  • Google Panda: Google Panda er en yderst omfattende algoritme opdatering fra Google, som første gang blev lanceret i februar 2011. Opdateringens mål var at fjerne sider med lav værdi fra søgeresultaterne.
  • Google Penguin: Google Penguin er også en stor opdatering fra Google. Penguin blev lanceret den 24. april 2012. Modsat Panda har Google mere kigget på siders Off-Page SEO. Penguin har straffet hjemmesider som har overtrådt Google’s Webmaster Guidelines eller lignende.
  • Interne links: Interne links er links på en side, som linker over på en anden side på jeres hjemmeside.
  • Indgående link: Et indgående link er et link, som linker fra en ekstern side til jeres side.
  • Udgående link: Et udgående link er et link, som linker fra jeres side og til en ekstern side.